Alternatieve Actua & Duiding

Anke Van dermeersch: ‘VRT en VB, dat is Noord-Korea’

23082016ankevdmUit cijfers die Vlaams parlementslid Anke Van dermeersch opvroeg bij mediaminister Gatz blijkt dat van alle politieke TV- en radio-optredens die in 2015 werden uitgezonden op de staatsomroep VRT het Vlaams Belang amper 4 keer aan bod kwam, waarvan geen enkele keer op TV. Ter vergelijking: Open VLD kwam 70 keer aan bod, CD&V 65, N-VA 59, Groen 29 en SP.a 26 keer.

Volgens Van dermeersch zijn die cijfers Noord-Koreaans. “Geen enkel argument kan deze systematische uitsluiting rechtvaardigen”, aldus de Vlaams Belang-politica. “Het is toch hallucinant dat de partij die de thema’s die vandaag het nieuws beheersen als eerste heeft aangekaart en tot zijn corebusiness rekent, compleet wordt uitgesloten uit de berichtgeving. Ook de kwart miljoen mensen die voor het Vlaams Belang stemden betalen belastingen voor de openbare omroep”.  23082016tegelvrt

Wat dat laatste betreft is het inderdaad zo dat iedereen die belastingen betaalt de staatszender mee financiert, en niet weinig ook:  meer dan 270 miljoen euro per jaar, dat is meer dan één miljard oude Belgische frank.  Dat geld wordt merkwaardig genoeg gebruikt voor het uitzenden van het EK voetbal of de Olympische Spelen, programma’s die ook perfect door commerciële zenders zouden kunnen gebracht worden.  Maar evenwichtige politieke verslaggeving, waar de openbare omroep wél het verschil zou kunnen maken, dat is dus blijkbaar geen prioriteit.    

Het argument dat kleine partijen minder aan bod komen dan grote snijdt volgens Van dermeersch geen hout. ‘Zo kwam Groen afgelopen jaar 8 keer meer aan bod dan het Vlaams Belang, terwijl de partij amper een kwart meer stemmen haalde.’  

‘Omdat er binnen het huidige kader weinig hoop op verandering is, pleit het Vlaams Belang – naar Frans model – voor de oprichting van een politieke instantie die erop toeziet in welke mate de openbare omroep zich houdt aan strikte regels inzake objectiviteit en neutraliteit’, zo klinkt het.  Maar de kans van slagen daarvan is uiteraard nihil: de propaganda door de staatszender gaat dus op volle kracht verder.   

2 Reacties

  1. Je zou denken, met zogenaamde nationalisten in de regering, dat er iets aangedaan zou worden. Op dit vlak alvast geen kracht van verandering. Of de verandering zou erin bestaan dat VB nog minder aan bod komt dan onder de socialisten.

  2. De subsidiekraan naar de sossenrode propagandatoeter S.R.T. dient DICHTgedraaid. Wij hebben geen behoefte aan gauchistische indoctrinatie en politiek-correcte desinformatie en dito censuur !

%d bloggers op de volgende wijze: